Senin, 09 November 2015

Air Dan Peranan Ia Memainkan Dalam Hidup Anda

Air Dan Peranan Ia Memainkan Dalam Hidup Anda

Dekad lalu orang hidup pada makanan yang mudah dan minum banyak air tawar. Kebanyakan penyakit yang melanda masyarakat moden kita hari ini adalah hampir tidak pernah didengar ketika itu. Pernahkah anda terfikir mengapa? Salah Doktor terkenal dengan nama Dr Batmanhelidj datang dengan penjelasan yang paling munasabah. Menurut beliau, pengamal kesihatan ramai yang tidak memahami sepenuhnya peranan air dalam tubuh manusia dan oleh itu mereka menetapkan ubat-ubatan untuk menyembuhkan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh dehidrasi.

Dalam buku luar biasa beliau, "Badan Anda yang Banyak Menangis Untuk Air", dia menerangkan secara terperinci yang jelas bagaimana penyakit seperti ulser, asma, artritis, penyakit Alzeimer ini, kencing manis, tekanan darah tinggi dan kanser bermula kerana dehidrasi. Ramai pesakit yang telah sembuh dari beberapa penyakit di atas menyumbang kesaksian peribadi yang menakjubkan.

Remaja awal saya, saya asma. Bagi mereka yang mempunyai asma sebelum ini, saya fikir anda boleh bayangkan bagaimana saya mengalami sebelum ini. Pada waktu malam, saya mendapati ia sukar untuk dapat tidur berbaring. Jadi saya terpaksa duduk di atas katil sehingga saya boleh hanyut dibawa arus. Semasa hari-hari saya mendapati sukar untuk memberi tumpuan kepada apa-apa kerana saya telah berjuang untuk situ menarik nafas terkejut udara. Banyak ubat-ubatan boleh membantu hanya buat sementara waktu. The serangan datang kira-kira tiga kali seminggu.

Ia bukan sehingga saya memasuki Kolej apabila serangan asma reda. Apakah mungkin kerana saya minum lebih banyak air di kolej? Saya masih ingat bersenam lebih dan terpaksa minum lebih banyak air akibat. Apakah mungkin perubahan alam sekitar? Malah ada orang yang mencadangkan satu faktor yang berjauhan daripada ibu bapa saya. Mungkin ia adalah gabungan faktor. Jika saya telah diketahui tentang terapi air seperti yang dicadangkan oleh Dr Batman (kerana beliau lebih mesra dipanggil), maka saya boleh mengelakkan semua ubat di tempat pertama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar