Senin, 09 November 2015

Anti-Vaksinasi: tidak saintifik?

Anti-Vaksinasi: tidak saintifik?

Banyak yang telah ditulis tentang pendekatan saintifik daripada lobi anti-vaksinasi.

Walau bagaimanapun, bagi orang yang meletakkan purata terdapat beberapa sebab-sebab yang baik untuk menjadi letih kecenderungan semasa untuk vaksin terhadap apa-apa penyakit yang menyebabkan kematian, bagaimanapun jarang.

Satu ialah: ketidakpercayaan apa yang kita diberitahu oleh pihak berkuasa. Walaupun mereka terbuka dengan kami - yang sangat besar jika! - Berapa kerap ia telah berlaku bahawa sesuatu sekali dianggap selamat, kemudian bertukar menjadi sebaliknya?

Pertimbangan lain adalah kurang biasa didengar. Saya sendiri sentiasa percaya bahawa lebih banyak kita vaksin, yang kurang badan kita mendapat peluang untuk menjadi kuat. Ia satu perasaan yang saya tidak boleh menyokong secara saintifik, dan ada sebab untuk itu.

Vaksin menjana wang, jumlah besar sekali ia. Dan sebahagian daripada wang ini masuk ke dalam publisiti, yang dengan senang hati direbut oleh media kekurangan wang. A betul, perbincangan yang seimbang daripada yang pro dan Contra vaksinasi tidak mempunyai peluang. Satu-satunya pembangkang dibenarkan masa siaran ialah Dr Wakefield, yang dengan mudah mown turun atas alasan saintifik. Tetapi bagaimana jika lebih-vaksinasi adalah salah satu daripada sebab-sebab pelbagai penyakit yang samar-samar berpusar sekitar dalam (tidak banyak) kemudian hari?

Untuk melakukan kerosakan, pepijat atau virus memerlukan peluang, kelemahan di dalam sistem. Beberapa sememangnya berbahaya: ramai yang juga perlu untuk kesihatan yang baik. Ada yang tidak boleh diketepikan.

Pada pendapat saya persediaan terbaik untuk penyakit ialah mengikuti sistem imun yang sihat. Funnelling sebahagian daripada kos vaksin ke dalam meningkatkan pemakanan kanak-kanak hanya satu contoh apa yang boleh dilakukan.

Ya, ramai yang telah terpengaruh dengan 'Wakefield' dan kemungkinan kecederaan vaksinasi dan panik ke dalam tidak mempunyai ia dilakukan. Tetapi berapa ramai lagi telah membawa kepada imunisasi, digalakkan oleh industri farmaseutikal yang tidak bertanggungjawab yang menjanjikan ubat bagi segala-galanya, dengan tidak ada kelemahan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar