Senin, 09 November 2015

Empat Cara untuk Turunkan Kolesterol Anda Secara semulajadi

Empat Cara untuk Turunkan Kolesterol Anda Secara semulajadi

Oleh kerana kita mendengar banyak mengenai menurunkan kolesterol kami, saya fikir ia adalah penting untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya yang tepat. Kolesterol bukan racun yang perlu dielakkan pada setiap masa. Ia didapati dalam semua mamalia dan merupakan komponen penting struktur membran sel. Dalam usaha untuk membina dan mengekalkan membran sel, badan anda memerlukan kolesterol. Walau bagaimanapun, tahap kolesterol yang tinggi -dalam tertentu kolesterol tidak baik atau LDL - boleh menyebabkan penyumbatan arteri yang meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok. Tahap kolesterol yang tinggi adalah disebabkan apabila terdapat lebih kolesterol dalam badan anda daripada yang diperlukan. Ini biasanya berlaku kerana genetik, pemakanan yang tidak sihat dan kurang bersenam. Badan anda kini perlu mencari jalan untuk menghapuskan kolesterol yang berlebihan. Kolesterol tambahan bergerak melalui aliran darah dan boleh membentuk malapetaka pada dinding arteri, yang bermakna bahawa arteri menjadi sempit dan mungkin juga menjadi keras. Dalam kes-kes tersumbat lengkap, serangan jantung atau strok mungkin hasilnya. Pokoknya adalah bahawa kita perlu mengawal pengambilan kolesterol kami untuk mengelakkan di atas daripada berlaku. Berita baik adalah bahawa ada cara untuk berbuat demikian tanpa ubat ditetapkan.

Apabila anda didiagnosis dengan kolesterol tinggi, anda pada mulanya mungkin perlu mengambil ubat-ubatan preskripsi untuk menurunkan kolesterol dengan cepat. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa anda pasti akan mengambil ubat untuk sepanjang hayat anda. Terdapat pelbagai cara untuk menurunkan paras kolesterol anda secara semulajadi dan dengan itu juga tanpa kesan sampingan yang berkaitan dengan ubat-ubatan preskripsi. Gabungan seimbang diet yang sihat dan rancangan latihan yang berkesan mungkin lebih memberi manfaat kepada anda daripada banyak ubat-ubatan.

Apa yang boleh anda lakukan untuk menurunkan kolesterol anda secara semula jadi:

Diet yang sihat dan Tabiat Makan

Turunkan pengambilan daging, mentega, penuh krim susu dan keju untuk mengurangkan lemak tepu dalam diet anda. Walaupun badan anda menghasilkan kolesterol sendiri, kira-kira 25% daripada kolesterol anda berasal dari pengambilan makanan. Semua lemak haiwan tepu lemak, jadi anda akan mendapati bahawa daging, mentega, penuh krim susu dan keju tinggi lemak kolesterol meningkat. Lemak ini meningkatkan tahap kolesterol tidak baik dalam badan anda, iaitu LDL. Sebaliknya, memakan lemak tak tepu mengurangkan tahap kolesterol yang tidak baik. Lemak monotaktepu (yang baik untuk kamu) terdapat dalam mentega kacang, alpukat, minyak zaitun dan minyak canola
Masukkan lebih banyak ikan dalam diet anda untuk meningkatkan pengambilan Omega 3 asid lemak. Ini telah ditunjukkan untuk mengurangkan kolesterol dan boleh didapati dalam terutama jenis ikan berminyak yang biasanya terdapat di dalam air sejuk. Contoh ikan yang kaya dengan Omega 3 adalah tuna, herring, trout, salmon merah jambu, sardin dan ikan kembung. Pastikan anda tidak menambah lemak yang tidak sihat apabila memasak ikan. Membakar atau memanggang adalah cara yang paling sihat untuk pergi. Jika makan ikan bukan perkara anda, anda boleh menggunakan makanan tambahan. Ia mesti berkata, bagaimanapun, bahawa makan ikan adalah lebih berkesan dalam menurunkan paras LDL daripada mengambil makanan tambahan. Sumber makanan lain yang kaya dengan Omega 3 adalah hijau, sayur-sayuran berdaun, kacang tertentu seperti walnut dan badam serta produk soya. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kapasiti Omega 3 untuk mengurangkan kolesterol dipertingkatkan apabila pengambilan lemak tepu diturunkan. Jadi, pada dasarnya, anda perlu untuk melepaskan perkara yang tidak baik untuk betul menikmati faedah daripada perkara yang baik.
Makan buah-buahan segar dan sayur-sayuran untuk menambah serat larut untuk diet anda. Serat larut mengikat dirinya kepada asid hempedu kolesterol yang kaya dalam usus dan membimbing mereka keluar dari badan. Makanan yang mengandungi serat larut kolesterol termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, beras perang, oat dan barli. Bertujuan untuk makan hidangan harian 5 buah-buahan dan sayur-sayuran segar setiap hari. Epal mengandungi tertentu serat larut dipanggil pektin yang merendahkan kolesterol. Pektin mempunyai manfaat tambahan untuk mencegah makan berlebihan kerana ia melambatkan proses penghadaman. Termasuk beberapa bawang putih dalam diet anda. Ia kaya dengan merendahkan kolesterol sebatian. Sekiranya kita terlalu sibuk untuk menyediakan makanan yang betul, kita hanya terlalu sibuk dan selain itu, diet yang tidak sihat secara konsisten akhirnya akan mengejar kita dan kemudian kita perlu meluangkan masa untuk menetapkan semua isu-isu kesihatan kita. Masa yang dilaburkan dalam menyediakan makanan yang betul adalah masa dilaburkan dengan bijak. Makanan segera meningkatkan tahap kolesterol dalam badan kita dan mempunyai banyak kesan negatif yang lain pada kesihatan kita juga.
Herba masakan tertentu, seperti pasli, mempunyai sebatian kolesterol dan menambah rasa yang hebat untuk makan.
Minuman seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dan juga teh hijau, telah ditunjukkan untuk mengurangkan kolesterol.
Jangan snek tanpa berfikir. Fikirkan tentang apa yang anda masukkan ke dalam mulut anda. Kita sering hanya merebut sesuatu untuk snek, bukan kerana kita lapar, tetapi semata-mata kerana ia berada di sana untuk mengambil. Memberikan beberapa pemikiran untuk apa yang kita makan, sudah membawa kita jauh dalam mengawal berat badan kita. Makan harus menjadi tindakan sedar. Yang membawa saya ke titik seterusnya:
Luangkan masa untuk menikmati hidangan anda.
Sila Ambil Perhatian: Apabila memulakan rancangan latihan baru (terutamanya jika anda telah tidak layak sebelum masa), sila membincangkan rancangan anda dengan doktor anda.

Latihan
Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa senaman mengurangkan kolesterol tidak baik kerana ia membalikkan membantu pembangunan kolesterol pada dinding arteri. Selain menurunkan kolesterol, senaman juga membantu dengan penurunan berat badan, yang besar kerana lemak berlebihan meningkatkan kolesterol. Aktiviti aerobik seperti berjalan, berbasikal dan berlari aktiviti -Mana-mana yang mendapat jantung anda mengepam, boleh menurunkan paras kolesterol. Latihan juga merangsang pembebasan hormon rasa-baik, endorfin yang membantu kita untuk berehat dan dengan itu menurunkan tahap tekanan kita.

Pengurangan Tahap Tekanan
Hidup ini penuh tekanan. Kita semua tahu bahawa dari pengalaman. Kami juga telah belajar bahawa akan sentiasa ada banyak sebab untuk tekanan, sejak satu cabaran bukan sesuatu yang datang dengan cara kami sekali sahaja. Akan sentiasa ada cabaran. Ada beberapa perkara yang kita tidak boleh berubah. Kita boleh pergi jauh dalam mengurangkan tekanan kita dengan memberi tumpuan kurang pada perkara yang kita tidak boleh mengubah dan mencurahkan tenaga kita menjadi apa yang kita boleh berubah. Terdapat banyak teknik tekanan melegakan berbeza di luar sana. Mempunyai urut biasa, mengamalkan pernafasan yang mendalam, atau hanya berjalan telah menunjukkan keupayaan mengurangkan tahap tekanan. Tidak ada satu saiz sesuai semua ketika datang untuk menekankan timbul. Ambil masa untuk mencari jalan yang bekerja untuk anda. Fikirkan sesuatu yang anda suka lakukan. Yang biasanya merupakan petunjuk kepada apa yang akan bekerja untuk melegakan tahap tekanan anda.

Mendidik Diri Mengenai Keadaan anda
Dapatkan seberapa banyak yang anda boleh tentang tahap kolesterol yang tinggi dan kesannya pada badan. Dengan cara ini, anda akan memberi kuasa kepada diri anda untuk menjaga kesihatan anda. Bercakap dengan doktor keluarga anda, pakar pemakanan, membaca buku-buku mengenai topik dan lawatan laman web. Jangan takut untuk bertanya soalan. Lebih banyak anda tahu mengenai kesan-kesan bahaya kolesterol yang tinggi, lebih baik anda akan dapat untuk membuat perubahan gaya hidup yang berfaedah. Dan pastikan anda mempunyai tetap pemeriksaan kesihatan.

Untuk Beberapa pautan resipi sihat dan idea mengenai melegakan tekanan, klik di sini

Tidak ada komentar:

Posting Komentar