Senin, 09 November 2015

Penyembuhan Peluh Panduan berlebihan

Penyembuhan Peluh Panduan berlebihan

Banyak pilihan wujud untuk bagaimana untuk menyembuhkan peluh berlebihan. Paling biasa masalah tangan, berpeluh teruk juga boleh melanda ketiak, muka, dan kaki. Hiperhidrosis adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan apa-apa bentuk peluh berlebihan. Rawatan bagi keadaan ini termasuklah iontophoresis, antiperspirants, suntikan toksin botulinum, dan ubat-ubatan.

Kedua-dua apokrin dan eccrine kelenjar dirangsang untuk mengurangkan pengeluaran peluh dengan penggunaan antiperspirants. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang mempunyai hiperhidrosis, produk biasa tidak mempunyai kekuatan untuk menjadi betul berkesan. Nasib baik terdapat produk dengan jumlah yang tinggi daripada bahan aktif aluminium klorida. Dalam kepekatan yang tinggi bahan ini boleh meningkatkan berpeluh sedalam-dalamnya.

Salah satu pilihan produk yang lebih kukuh mengandungi dua puluh peratus aluminium klorida dalam kontang etil alkohol. Sesetengah jenis hiperhidrosis adalah lebih baik dengan penggunaannya daripada yang lain. Malangnya kekuatan kepekatan yang juga boleh merengsakan kulit. Juga ia boleh menjadi semakin kurang berkesan dengan penggunaan. Satu lagi antiperspirant gred perubatan mengandungi asid tannic, etanol, dan formalin. Tetapi gabungan ini mempunyai kurang kesan dan boleh menyebabkan reaksi alergi.

Iontophoresis adalah lebih berkesan. Walau bagaimanapun ia mengambil masa yang lebih banyak. Ia berfungsi dengan mendedahkan bahagian berpeluh badan untuk air paip. Arus elektrik kemudian melalui air dan ke dalam kulit. The isyarat elektrik kelenjar peluh terganggu. Kes-kes yang sederhana atau ringan hiperhidrosis respon yang baik kepada rawatan ini. Malangnya ia mengambil banyak masa dan perlu diteruskan selama-lamanya. Kulit dirawat boleh memecah atau menjadi kering, dan kemudian rawatan harus dilakukan kurang kerap. Sakit ringan atau kesemutan mungkin berlaku, tetapi biasanya ini berlaku apabila rawatan yang baru sahaja bermula dan akan berhenti dengan kesinambungan.

Keberkesanan ubat antikolinergik berbeza. Sesetengah individu boleh melihat peningkatan, tetapi biasanya ubat-ubatan perlu diambil sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Kesan-kesan sampingan termasuk sembelit, mulut kering, pengekalan kencing dan penglihatan kabur. Memori juga boleh menjadi terjejas, dan individu boleh membangunkan tachycardia refleks. Ubat-ubatan biasanya diambil secara lisan kerana ia kita sukar bagi mereka untuk diserap melalui kulit.

Beta-blockers juga boleh menjadi satu bentuk rawatan. Ini amat berguna dalam kes-kes di mana peluh dipercayai berkaitan dengan tekanan. Kesan-kesan sampingan untuk ubat ini wujud juga. Ini termasuk kadar rendah jantung, tekanan darah rendah, dan keletihan. Pilihan tambahan adalah penggunaan ubat-ubatan herba jika bentuk lain tidak berkesan. Tetapi ini berbeza-beza dalam keputusan.

Suntikan dengan blok toksin botulinum penghantaran saraf. Oleh itu, kelenjar peluh tidak boleh dirangsang. Prosedur ini berfungsi paling bawah ketiak. Suntikan pelbagai adalah perlu, yang boleh menyakitkan. Mereka juga perlu diulangi setiap empat atau enam bulan. Rawatan mahal. Lumpuh sementara otot sekitar kadang-kadang berlaku.

Gejala berpeluh berlebihan boleh dikurangkan atau dihapuskan dengan beberapa rawatan. Ini termasuk suntikan toksin, arus elektrik, ubat-ubatan dan antiperspirants kekuatan tambahan. Sesetengah atau lebih berkesan daripada yang lain. Ada yang juga lebih memakan masa dan mahal. Individu boleh memilih yang mana adalah pilihan yang sesuai untuk mereka. Secara peribadi, saya berjaya menghilangkan semua masalah peluh saya dengan langkah demi langkah peluh penyingkiran panduan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar