Senin, 09 November 2015

Asafoetida: saka penyembuhan Herb

Asafoetida: saka penyembuhan Herb

Asafoetida disebut sebagai herba saka yang tinggi dengan gula-gula getah damar dan kukuh akar lobak merah berbentuk. Ia mempunyai warna kuning dan bau yang kuat. Ia digunakan secara meluas sebagai agen perasa dalam pelbagai campuran rempah.

Jika kita pergi dengan latar belakang sejarah Asafoetida herba, ia biasanya dihasilkan di Afghanistan dan Iran dan diedarkan secara meluas di kawasan milik Mediterranean dan Asia Tengah. Di India ia dikenali dengan nama sebagai Hing dan digunakan secara meluas dalam pelbagai resipi masakan.

Ia terutamanya dibentuk gula-gula, damar, minyak yang tidak menentu dan abu dan diperkaya dalam makanan tambahan penting. Ia telah banyak digunakan dengan cara herba perubatan di India untuk menyembuhkan pelbagai penyakit kesihatan, terutama bermanfaat dalam menyembuhkan gangguan tdk teratur. Tambahan pula, ia bertindak sebagai perangsang yg menenangkan, sedatif dan ejen pencernaan untuk tubuh manusia.

Marilah kita tahu bagaimana asafoetida berguna dalam menyembuhkan pelbagai penyakit kesihatan:

Gangguan pernafasan: Asafoetida bertindak sebagai pil ajaib untuk mengubati pelbagai gangguan pernafasan dalam badan manusia seperti batuk kekalahan, bronkitis dan asma. Untuk mengubati penyakit ini ia adalah dinasihatkan bahawa 6 gram asafoetida dicampur dengan 2 sudu teh madu, ¼ sudu teh jus bawang, 1 sudu teh jus daun sirih perlu diambil tiga kali sehari untuk hasil yang berkesan.

Hysteria: Untuk menyembuhkan serangan histeria, asafoetida membuktikan untuk menjadi ubat yang bermanfaat. Adalah dimaklumkan bahawa emulsi yang disediakan oleh 3 Gms gula-gula dengan 130 ml air perlu dihidu dua tiga kali sehari untuk bantuan segera.

Gangguan Kanak-kanak: Ia amat berkhasiat dalam menyembuhkan beberapa gangguan saraf pada kanak-kanak. Jadi, ramai orang pergi oleh kepercayaan Eropah bahawa jika sebahagian kecil asafoetida digantung di leher anak dia akan selamat dan dilindungi daripada pelbagai penyakit.

Wanita Gangguan: Herba tertentu adalah benar-benar berguna dalam menyembuhkan pelbagai masalah kesihatan pada wanita seperti pengguguran yang tidak diingini, kemandulan, sakit yang luar biasa, buruh pra-matang, kedatangan haid yang berlebihan, dan lain-lain

Sakit gigi: Asafetida adalah benar-benar bermanfaat dalam menyembuhkan sakit gigi. Ia adalah dinasihatkan sekeping asafoetida betul cincang dalam jus lemon panas hendaklah digunakan pada sakit gigi dengan kapas yang boleh memberikan kelegaan segera.

Selain asafoetida ini bertindak sebagai penawar candu dan ditelan oleh pesakit dalam kuantiti yang sama untuk menangani kesan dadah. Ia juga dalam minyak wangi sebagai agen perisa di banyak tempat di dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar