Senin, 09 November 2015

Rawatan Ayurveda untuk Umur Panjang

Rawatan Ayurveda untuk Umur Panjang

Ia adalah sekitar 1500 SM prinsip asas Ayurveda tidak perlu lagi dianjurkan. Menurut Ayurveda, tubuh manusia adalah sebahagian daripada alam semula jadi dan sistem kekebalan tubuh benar-benar berkebolehan menangani hampir setiap masalah yang memberi kesan kepada badan. Kemudian mengapa kerosakan badan? Ia satu soalan yang sama semua orang meminta. Terdapat pelbagai sebab yang boleh melemahkan sistem kawal selia kita seperti tekanan, pemakanan yang tidak mencukupi, bakteria dan lain-lain, yang membawa kepada kerosakan organ.

Apa-apa sahaja yang masuk ke badan kita boleh mengemukakan tiga kesan yang mungkin:

• Bertindak sebagai makanan yang menyuburkan organisma
• Bertindak sebagai ubat yang boleh membawa keseimbangan dalam organisma
• Bertindak sebagai racun yang mengganggu organisma.

Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui bahawa apa yang baik dan tidak baik untuk badan anda. Ayurveda merangkumi semua ini. Rawatan Ayurveda dan amalan dalam setiap kes memulakan dan kemajuan terutamanya berdasarkan tiga aspek:

• Pencegahan Penyakit
• Pemulihan Badan
• Panjang umur

Perubatan ayurveda menyatakan bahawa alam semesta terdiri daripada lima elemen -Ruang, udara, api, air dan bumi dipanggil Panchabuthas. Setiap makhluk hidup adalah gubahan dari kelima-lima elemen asas dan ia diwakili di dalam badan sebagai doshas, ​​dhatus dan Malas. Dosha adalah sesuatu yang mengawal dan mengekalkan badan. Terdapat tiga doshas Vata dosha (udara), Pitta dosha (api) dan Kapha dosha (bumi dan air) mereka dikenali sebagai tridoshas. Dhatus adalah tisu badan yang merupakan bahagian yang menyokong badan kita. Mereka adalah tujuh plasma, darah, otot, lemak, tulang, sum-sum dan tisu pembiakan. Malas adalah bahan buangan badan seperti air kencing, najis, peluh, air liur, air mata dan rembesan lain.

Langkah pertama dan utama dalam setiap program rawatan ayurveda adalah untuk mengenal pasti jenis badan pesakit. Jadual rawatan dan lain-lain aspek yang berkaitan membuat keputusan selepas pengenalan awal jenis badan tertentu anda. Ubat-ubatan herba, senaman, meditasi, minyak ubat, pelbagai jenis urutan dan sebagainya adalah kaedah utama untuk rawatan ayurveda. Terdapat beratus-ratus latihan dan rawatan pusat Ayurveda di India. Fikirkan mengambil pil bagi setiap penyakit yang memberi kesan bukan cara yang betul untuk menjadi sihat, ia sebenarnya merosakkan sistem pengawalan sendiri anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar